Je communicatie menselijk maken, 3 trends

Zoals vrijwel alles aan trends onderhevig is, is communicatie dat ook. En uiteraard wil je daar niet in achterblijven, daarom een aantal trends om je de komende tijd vooruit te helpen! 
Probeer eens een podcast

Inmiddels een bekend fenomeen, de podcast. Een spannend verhaal, een goed interview, recensies of een mysterieuze moord. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Zo kun je ook een podcast maken voor klanten, het zorgt namelijk voor meer betrokkenheid. Met een goede podcast kan de luisteraar het gevoel krijgen alsof deze aan het luisteren is naar een goede vriend. Om dat gevoel te creëren, zijn er wel een aantal dingen waar je aan moet denken tijdens het maken van een podcast.

Zo is het belangrijk dat een interview soepel verloopt. Voorkom dingen als oplezen. Als een interview uitgeschreven is en wordt opgelezen, dan wordt alle sjeu eruit gehaald. Er mag namelijk best ruimte zijn om dieper in te gaan op een antwoord of onderwerp. Met andere woorden vraag door!

Daarnaast het is belangrijk om de rust te bewaren. Ga niet te snel praten, anders kan niemand je volgen. Een podcast wordt meestal geluisterd tijdens een andere activiteit, dus als iets op brabbelen begint te lijken kunnen luisteraars afhaken.

Met dat het belangrijk is om rustig te praten, is het ook belangrijk om zo nu en dan een stilte te laten vallen. Worden de stiltes te lang, dan kun je deze altijd nog in de edit verkorten. Best nog een paar puntjes waar je op moet letten dus. Maar het maken van een podcast is echt de moeite waard. Ga aan de slag, interview personen die voor jouw bedrijf interessant zijn en geef er een creatieve draai aan. 

Maak je communicatie menselijk

Hoewel we steeds meer online te vinden zijn, komt er steeds meer behoefte aan echte verbinding. Het menselijke contact is naar de achtergrond geschoven en we willen het maar wat graag terug. Ook de hoeveelheid aan online kanalen die we maar wat graag willen bijhouden draagt hiertoe bij. Het is een belangrijke innovatie, maar contact met mensen is wellicht belangrijker. Een goede relatie krijgen en onderhouden is en wordt weer belangrijk. Houd daar rekening mee, ook met je content op de site of in nieuwsbrieven. Schrijf je bijvoorbeeld voor je bedrijf een persoonlijk blog, maak het dan ook persoonlijk. Vertel wat meer over jezelf of een medewerker en ga daar wat dieper op in. Wees een persoon en niet het bedrijf. Waarschijnlijk rolt er dan een mooi verhaal uit, wat prima in het blog past en herkennen de lezers zich daarin.

Naast herkenning kunnen op zo’n post ook reacties komen, oftewel interactie. En dat is het begin van een relatie. Dit is natuurlijk niet alleen van toepassing op een persoonlijk blog. Wat een zakelijke tekst lijkt, kan best een persoonlijk tintje bevatten. Naast de persoonlijke touch die je kunt verwerken in de content, is het ook van belang om goed voor ogen te houden wie de doelgroep is. Ook dit is een belangrijk aspect van een tekst menselijk maken. Ga niet met vaktermen strooien, wanneer de doelgroep daar zeer waarschijnlijk nooit van gehoord heeft. 

Met het schrijven van content zijn inclusiviteit en diversiteit ook aandachtspunten. Laat weten dat iedereen welkom is en er niet wordt uitgesloten. Zowel binnen het bedrijf als bij de klanten die jullie verwelkomen. 

Schrijf, schrijf, schrijf

Het is een oneindige discussie en je hoort nog vaak genoeg de kreet ‘less is more’. Maar is dat ook zo? Om je expertise te tonen en om beter te ranken in Google, is het verstandig om ook te zorgen voor long-form content. En wat is dat dan? Eigenlijk is het een lang stuk tekst met zo’n twee- tot tienduizend woorden. Een flinke lap, die wel aantrekkelijk moet zijn voor de lezer. Daarom zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Maak bijvoorbeeld gebruik van de juiste zoekwoorden en zo nu en dan een afbeelding. En wat ook heel belangrijk is, maak een overzichtelijke indeling van de tekst en zorg voor pakkende koppen. Een opsomming kan ook wonderen verrichten. Het geeft beknopte informatie. Lezers scannen namelijk vaak naar content die voor hen relevant is. Een valkuil is dat je één lange post schrijft en verder geen content meer plaatst op de blog of nieuwspagina. Blijf posts maken en deel deze, zowel op je website als sociale media. Wissel daarbij af met long-form content en korte berichten. 

Zoals eerder genoemd, worden de berichten ook op sociale media gedeeld. Maar zet je dan ook een lap tekst van ruim tweeduizend woorden in de post? Nee, dat niet. Wel kun je een link gebruiken, om mensen naar de site te trekken. Schrijf dan wel een intro die zó aantrekkelijk is dat ze het wel moeten lezen, omdat ze anders iets waardevols gemist hebben. 

Enne, niet vergeten… Zorg ook bij een lange tekst voor interactie. Mensen zijn tegenwoordig veel op zoek naar zelfontwikkeling en -ontplooiing. Met long-form content kun je daarop inhaken en voor verbinding zorgen met de lezer.