Blog_Communicatie kan iedereen_Toch?

Communicatie kan iedereen. Toch?

Een hardnekkig (voor)oordeel over marketingcommunicatie. Wat is nou wel en niet waar in de wereld van marketingcommunicatie? Als echte mythbusters zetten wij het voor je op een rijtje:
Communicatie = tekstjes plaatsen op socials

Dit is deels waar. Social media is een belangrijk middel om een boodschap over te brengen. Communicatiemedewerkers rammelen vaak een bericht voor op bijvoorbeeld LinkedIn uit het toetsenbord, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. Aan elke post, stuk tekst, persbericht of nieuwsbrief gaat een strategie vooraf waar je je bovenkamer, en een vleugje creativiteit, hard voor nodig hebt.

Als je goed bent in schrijven, ben je goed in taal

Als je teksten schrijft, is het vanzelfsprekend dat je de Nederlandse taal onder de knie moet hebben. Dat neemt helaas niet weg dat ook de beste taalpuristen onder ons fouten maken en ome Google moeten raadplegen voor de betekenis/spelling van bepaalde woorden. Zo heeft Susanna ooit ‘werd’ met ‘dt’ geschreven (foei!). Gooi daar nog eens een maandagochtend bij en dan is een foutje zo gemaakt.

Marketing en communicatie is hetzelfde

We snappen de verwarring, en toch moeten we een traantje van verdriet laten als we deze uitspraak tegenkomen. Marketing en communicatie gaan hand in hand, maar hebben echt een andere betekenis. Marketing richt zich op de verkoop van producten en/of diensten. Communicatie is het middel dat daarbij moet helpen, door de kennis van de doelgroep te verbeteren en de doelgroep te enthousiasmeren. Wat kort door de bocht maar ‘Myth debunked’. 

Investeren in marketing communicatie levert direct wat op

Geduld is een schone zaak, en dat geldt ook voor hoe snel marketingcommunicatie wat op kan leveren. Een hardnekkige gedachte is dat een investering in marketing communicatie altijd een garantie is voor directe en meetbare resultaten. Maar let op: als je hierin investeert, moet je de effectiviteit vooral meten aan de langetermijneffecten, waaronder het opbouwen van de merkwaarde. 

Doe jij even een Photoshopje en een filmpje?

Toegegeven, communicatieprofessionals zijn heer en meester in het schrijven van pakkende teksten. Vaak wordt gedacht dat wij alles kunnen wat ook maar een beetje in de buurt komt van communicatie: een filmpje in elkaar draaien, een flyer of folder maken, hele designs in elkaar bouwen, noem het maar op. En ja, sommige communicatieprofessionals hebben een extra handigheidje zoals het kunnen bouwen van een website of goed met een camera overweg kunnen, maar het is en blijft een apart specialisme waar lang niet iedereen in de communicatiebranche kaas van heeft gegeten (wij wel natuurlijk:-).