Vrijwel ieder bedrijf is hiermee bekend, de Nieuwsbrief. We krijgen niet alleen dagelijks meerdere brieven in onze mail, maar het schrijven ervan maakt ook onderdeel uit van onze werkzaamheden. Zo ook hier bij Fynt. We schrijven ze, maken ze op en verzenden ze naar jouw Postvak IN. Hoppa, zo simpel als wat. Of ligt het iets anders? Ja, zo blijkt. Met het schrijven van een B2B nieuwsbrief zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Namelijk: pakkende onderwerpen, de stijl van schrijven en, niet geheel onbelangrijk, het juiste moment om ‘m de deur uit te doen.
Grijp ze!
Niet letterlijk natuurlijk, maar pak de aandacht. Zorg dat de lezer van jouw brief aangetrokken is tot de titel en verder gaat lezen. Nu hoop ik natuurlijk dat je dat in dit geval ook doet!
Een titel hoeft niet lang te zijn, als deze maar pakkend is. Of op een leuke manier de aandacht trekt. Met een knipoog bijvoorbeeld, een glimlach tijdens het lezen is altijd goed.
Ga voor stijl
Stijl, is heel persoonlijk en kan op vele manieren geuit worden. Maar niets is zo erg als een mail die met een doodgravers stem nog het beste uit de verf komt. Voor ogen houden wie je lezer is en weten wat het doel van je mail is, blijft belangrijk. Zorg ervoor dat mensen het leuk vinden om jouw stuk te lezen en daarbij ook geïnteresseerd raken in wat jij te bieden hebt. Spreek mensen direct aan en ga niet over tot algemeenheden. Je stuurt de brief wel naar een groep mensen, maar de ontvanger leest ‘m voor zichzelf.
Schrijven met een beetje sjeu is fijn voor de lezer en misschien ook voor de uitwerking die jouw mail heeft. Maar je kunt hier ook te ver in gaan, dan rollen de grappen en grollen door de tekst en wordt het clownesk. Grote kans dat je dan niet serieus genomen wordt en je lezer de mail wegklikt. Zonde!
Hoe laat spreken we af?
Niet alleen de pakkende onderwerpen, een kekke stijl, maar ook het moment van verzenden draagt bij aan het succes van je nieuwsbrief. Het opmerkelijkste is dat de dag waarop je verzend meer verschil maakt dan het tijdstip. Onlangs publiceerde Spotler het jaarlijkse Nederlandse E-mail Marketing Benchmarkrapport. Uit de analyse van Spotler kwamen een aantal verrassende resultaten. Er werden 986.000 campagnes van 5.525 bedrijven geanalyseerd. Samen goed voor een totaal van 15,9 miljard verzonden e-mails. Het blijkt dat de meeste B2B-mails op de dinsdag en donderdag verzonden worden. Misschien met een verklaarbare reden, maar het blijkt dat deze populaire verzenddagen niet perse zorgen voor meer clicks. Uit het rapport blijkt dat het weekend veel beter scoort wanneer het gaat om het openen van de mail. Om precies te zijn is de zaterdag, met 15,7%, favoriet onder de lezers. Opvallend is wel dat er maar weinig bedrijven zijn die een nieuwsbrief in het weekend versturen. Maar wij gaan de proef op de som nemen en misschien na het lezen van dit blog jij ook wel!
En, als je onze volgende nieuwsbrief op zaterdag wilt ontvangen kan dat! Meld je hier aan.