Blog Fynt_Website maken

Knap staaltje websitebouw met Fynt

Yes, Fynt heeft een nieuwe site! En om dat te vieren hebben we een blog geschreven over hoe je voor jouw bedrijf een puike website kunt maken. Niet iedereen kan een website maken, maar heel moeilijk is het tegenwoordig ook niet meer. Er zijn voldoende programma’s waarmee je eenvoudig het een en ander in elkaar kan zetten. Tevens hebben veel programma’s een lijst die je af kunt werken om ervoor te zorgen dat je site optimaal werkt, maar heb je dan ook een site die goed gevonden wordt? Fynt heeft een aantal tips en tricks voor jou zodat je zelf ook een knap staaltje websitebouw kunt laten zien.
Bij het begin beginnen

Je kunt wel eerst een pagina bouwen en teksten gaan schrijven, maar als je daarna pas een bedrijfsnaam/domeinnaam moet verzinnen kan je bedrogen uitkomen. Waarom? Het kan zomaar zijn dat jouw gekozen naam al in gebruik is op het wereldwijde web. Hier kan je bijvoorbeeld controleren of jouw gewenste URL nog vrij is. Dus heb je een naam voor jouw bedrijf? Registreer deze dan eerst als domeinnaam voordat je aan de slag gaat met bouwen of je inschrijft bij de KVK. 

Wie zijn jouw potentiële klanten? 

Een doelgroep hebben is heel belangrijk. Met een doelgroep voor ogen, kun je gericht communiceren. In het wilde weg bedrijven benaderen die iets te maken kunnen hebben met jouw bedrijf is niet handig. Weten tegen wie je het hebt is voor jezelf ook makkelijker. Oké, laten we zeggen dat je een IT-bedrijf hebt en op zoek bent naar klanten om jouw diensten aan te bieden. Je richt je hierbij op B2B, laten we hiervoor een doelgroep creëren:  

  • Mkb en/of zzp’ers
  • Man, Vrouw, Genderneutraal 
  • Directeur/eigenaar, manager, IT-manager
  • Hebben interesse in digitale veiligheid, duurzame groei van het bedrijf en tijdbesparing op IT

Voor deze bedrijven zal de aanspreekvorm eerder zakelijk zijn dan informeel. Schrijven met ‘je’ en ‘jij’ zal vaak niet gewaardeerd worden. En dat geldt voor alle communicatie die je voert. Zowel op je website als in een mail zal deze tekst niet serieus worden genomen: “Hoi, heb jij geen zin in IT rompslomp? En weet je ook niet wat je moet beginnen tegen cybercrime? Dan helpen wij je!” 

Je zult wel wat respons krijgen, maar wanneer een directeur van een potentieel bedrijf zo’n bericht binnen krijgt of deze schrijfstijl tegenkomt op de website van een IT-bedrijf, dan zal dit geen hoge ogen gooien. Daarentegen zal onderstaande tekst wellicht meer kans van slagen hebben:

“IT-diensten van specialisten die naar u luisteren en passende oplossingen bieden voor uw bedrijf.”
Het is altijd fijn om gehoord te worden, dat geldt ook voor ondernemers. En wanneer IT niet jouw vakgebied is, dan heb je een specialist nodig die jou verder kan helpen. Daarbij is de aanspreekvorm ook ‘u’ wat alweer formeler en zakelijker klinkt dan wanneer je ‘je’ en ‘jij’ gebruikt. Bij het vormen van een doelgroep is het ook belangrijk om het visueel te maken. Afbeeldingen gebruiken van mensen die computerles krijgen is niet relevant wanneer je op zoek bent naar ondernemers die IT ondersteuning zoeken. 

In de basis staat een doelgroep vast. Je zal niet snel van IT de stap naar marketingcommunicatie zetten. Maar een doelgroep is wel in beweging. Dit zorgt ervoor dat je je doelgroep kunt verbeteren en je diensten daarop beter aansluiten. Het fine tunen van je doelgroep doe je onder andere door het voeren van klantgesprekken en online analyses. 

Het beeld dat je voor ogen hebt, omzetten naar een website

De doelgroep die we eerder hebben geschetst, blijven we in dit blog gebruiken. Heb je door de omschrijving ook een beeld gekregen? Je kunt dit gebruiken voor de layout van je website. Zo bedenk je wat de hoofdkleuren worden, lettertypes die je gaat gebruiken en de stijl van je site. 

Je kunt zoiets creëren als het moodboard hierboven. Zo heb je voor jezelf duidelijk voor ogen gekregen welke kant je opgaat met de site voor je bedrijf en kun je ook al een beetje sfeer proeven. 

  • een inclusief bedrijf
  • levert IT diensten aan ondernemers
  • veiligheid staat voorop
  • helpt met het effectief samenstellen van devices voor het bedrijf
  • blauwe kleurtinten 

Mocht je wel voor ogen hebben hoe je site eruit komt te zien, maar niet weten hoe je deze moet bouwen, dan kun je natuurlijk altijd een externe partij inschakelen. Ook wanneer je voor deze optie gaat is een moodboard slim om te kunnen overhandigen. 

Invulling geven aan je nieuwe site

Ja, dan zijn we nu bij het punt gekomen waarop er geschreven moet worden. Heb je al enig idee hoe je invulling gaat geven aan de site? Super! Zo niet, dan kan een brainstormsessie een uitkomst bieden of neem een kijkje op internet. Zorg ervoor dat je teksten en schrijfstijl niet letterlijk overneemt, je hebt jouw product om te verkopen. Dat gaat niet lukken met andermans content. 

Ook voor dit onderdeel van je website kun je een externe partij inhuren. Voor veel mensen is het makkelijker om een product of dienst van iemand anders te omschrijven en de hemel in te prijzen dan eigen producten en/of diensten. Terwijl je misschien wel duidelijk voor ogen hebt wat je gaat verkopen en word je enthousiast om dit aan te bieden. 

Scoren met content

Je doelgroep aanspreken met de inhoud van je website is tof, maar gevonden worden is ook heel belangrijk. Dit gebeurt niet alleen door het hebben van een mooie layout, je content moet ook geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. We hebben het dan over SEO (Search Engine Optimization). Zoekwoorden die ervoor zorgen dat je gevonden wordt door de doelgroep. Een aantal tips om deze woorden zo optimaal mogelijk te gebruiken:

  • gebruik de belangrijkste in titels en subtitels
  • verwerk ze nog een aantal keer in je tekst en url
  • vernieuw met regelmaat teksten
  • maak gebruik van meta-omschrijvingen, oftewel omschrijf de inhoud van het artikel of de pagina
  • last but not least, word een expert op je vakgebied! Maak artikelen, nieuwsbrieven en social media berichten over onderwerpen die met de producten of diensten die jij levert te maken hebben.
Voor elke device geschikt

Zelf zal je het waarschijnlijk ook wel doen, op je mobiel even een site checken. Of de tablet erbij pakken om naar een website te gaan en daar een aankoop te doen. Online surfen of producten of diensten aanschaffen kan tegenwoordig op iedere device. Een pc is daarvoor niet meer de belangrijkste bron. Taak aan jou om ervoor te zorgen dat je website op alle verschillende apparaten goed draait. Kies daarom tijdens het bouwen voor een responsive website. Deze is dan ook geschikt voor mobiele apparaten. 

Veiligheid voorop!

Veel bedrijven krijgen ermee te maken, cyberaanvallen. En daar wil je goed tegen gewapend zijn. Zorg er daarom voor dat je een veilige website hebt, zodat gegevens van klanten niet onverhoopt op straat komen te liggen door een hack. Je kunt hiervoor een Transport Layer Security encryptie gebruiken, dat is de opvolger van de Secure Sockets Layer. Met zo’n encryptie versleutel je privacygevoelige gegevens, zoals wachtwoorden. 


Om beveiligingslekken te voorkomen is het belangrijk om gebruik te maken van de nieuwste software versie en updates zo snel mogelijk uit te voeren. 

Al aardig op weg

Wanneer je bovenstaande allemaal gerealiseerd hebt, ben je al een aardig eind op weg. Om bezoekers aan te trekken, kun je ook gebruikmaken van SEA, Search Engine Advertising. Wederom met gebruik van relevante zoekwoorden, kun je een advertentie aanmaken en verschijnt deze bovenaan de zoekresultaten. Bij het gebruik van advertenties komen natuurlijk wel kosten kijken.

Klantreviews op je website

Bezoekers aantrekken en ervoor zorgen dat ze overgaan tot aankoop is 1, maar klantenreviews scoren is 2! De mening en bevindingen van klanten worden steeds belangrijker. Wanneer mensen over willen gaan tot het aanschaffen van een dienst of product, wordt er vaak nog even gekeken naar reviews. Zijn deze er, wat schrijven klanten, hoe wordt er door het bedrijf omgegaan met klachten etc. Een aankoop kan namelijk afhangen van de reviews die geschreven zijn door onafhankelijke ondervindingen.

Om reviews te krijgen, kun je hiervoor een functie toevoegen aan je website. Op deze manier kunnen klanten zelf een review plaatsen. Mocht je dit zelf in de hand willen houden, dan gelden er een paar regels. Zo heb je toestemming nodig van de klant en moet je rekening houden met de Europese Privacywetgeving. Bij het vermelden of verzamelen van klantgegevens moet je checken of je voldoet aan de richtlijnen van de AVG

Zet ‘m online! 

Na het doorlopen van deze stappen, staat er een mooie website online en ben je klaar voor een stroom bezoekers 😉 Uiteraard is het wel zaak om je site te onderhouden en relevante artikelen te plaatsen. Maak ook bij het schrijven van deze content gebruik van zoekwoorden. 

Heb je wel behoefte aan een nieuwe site, maar niet de skills of tijd in huis om hiermee aan de slag te gaan? Fynt staat altijd voor je klaar om met je mee te denken, content te schrijven en een dijk van een site online te zetten! Neem contact op met Fynt via info@fynt.nl of bel naar 06-24130892.