B2B, soms ook wel B2wie? Deel 2

Tromgeroffel…! Hierbij het vervolg op ons blog B2B, soms ook wel B2wie? In deel een hebben we besproken hóe je communiceert wanneer je opereert vanuit B2B. Je kunt communicatie die gebruikt wordt binnen B2C namelijk niet één op één toepassen op B2B. Wil je nog een keer teruglezen hoe dat zat, voordat je aan het vervolg begint? Dat kan hier.
In dit deel gaan we het hebben over het gebruik van social media binnen een B2B-bedrijf. LinkedIn en Twitter zijn voor veel partijen dé B2B social media platformen, maar er is meer. Doe je mee aan de TikTok-filmpjes en Pinterest of houd je je meer op de achtergrond en is het gouwe ouwe Facebook nog wel voldoende? Wij zijn er voor je ingedoken en hebben het uitgeplozen!
First things first, de voordelen van social media

Denk je aan bedrijven die op social media succesvol aanwezig zijn, dan komen toch eerst de B2C bedrijven naar boven. Denk hierbij aan een Coolblue of een van je favoriete kledingwinkels. Er kan gezegd worden dat dit soort bedrijven beter op de hoogte zijn van het wel en wee in social media-land. Waar menig bedrijf regelmatig worstelt met de presentatie van producten, weten de Grote Namen zelfs een dweil nog sexy te maken op Instagram. Maar dat neemt niet weg dat social media óók voor B2B-bedrijven interessant kan zijn.


Denk hierbij aan zichtbaarheid van je merk. Door het gebruik van social media communiceer je met (potentiële) klanten en vergroot je de zichtbaarheid van het jouw bedrijf. Om herkend te worden en als gevolg daarvan te groeien, moet je merk gezien worden door je doelgroep. En aangezien Facebook en Instagram samen al miljarden gebruikers hebben is de kans groot dat jouw doelgroep zich hier ook bevindt. 

Maar ook jouw specialisatie kan prima gepresenteerd worden op social media. Als B2B-organisatie heb jij een bepaald onderwerp waarmee je de markt bedient. De kennis die jij hierover hebt is uitermate geschikt om te delen op de socials. Dus, laat zien wat jij in huis hebt! 

Bij kennis en zichtbaarheid blijft het natuurlijk niet. Zo heb je ook de mogelijkheid om via de sociale kanalen in contact te komen met (toekomstige) klanten. Je kunt hierbij aan het gebruik van onder andere WhatsApp, Facebook Messenger en Twitter denken. Dit zijn toegankelijke kanalen waarop mensen eerder geneigd zijn om een bericht te sturen. Met het gebruik van deze laagdrempelige klantenservice en het laten zien van je gespecialiseerde kennis op social media, wordt de traffic naar je website ook vergroot. 

Ga jij social?

Het is goed mogelijk dat jouw bedrijf al aanwezig is op social media. LinkedIn is namelijk het platform bij uitstek voor de B2B. Ook WhatsApp en Facebook zijn twee kanalen die niet meer weg te denken zijn bij bedrijven. En misschien dat je zelfs al een blog onderhoudt op je bedrijfssite. Allemaal vormen van social media die je kunt inzetten ten behoeve van je bedrijf.  

Wat zet je als bedrijf op social media?

Ga jij ook proberen jouw producten of diensten op de socials aantrekkelijk aan te prijzen? Of zet je social media in om enkel je blogs en nieuws te verkondigen? Veel bedrijven zetten social media kanalen in om daar campagnes af te laten spelen. Zij zullen gaan voor metric engagement, oftewel meetbare betrokkenheid. Daarvoor is social media uitermate geschikt voor. Door het aantal likes, comments, shares en clicks is er makkelijk en snel overzicht van de behaalde resultaten. Zet jouw bedrijf zich ook in op campagnes om zo publiek te trekken? Denk er dan eens aan om deze op social media af te laten spelen. Maar een kijkje achter de schermen geven kun je ook doen via social media. Hoe gaat jouw bedrijf in z’n werk en wat zijn de belangrijkste werkzaamheden? 

Maar ga je dan ook op TikTok?

Laten we meteen maar met de deur in huis vallen, TikTok, Instagram, Facebook etc. De hele wereld is hierop te bereiken, maar is het ook nuttig voor jouw bedrijf? Als je meerdere dagen per week interessante of leuke content hebt om te delen, dan zou ik zeggen, ga ervoor! Maar is dit niet het geval, dan moet je misschien nadenken of je echt tijd en energie gaat stoppen in een platform waar je niet veel uithaalt. Je hoeft natuurlijk niet de hele collectie binnen te harken, je kunt ook kiezen voor een tweetal social media kanalen. Dit is een inkoppertje; maar mochten TikTok en Instagram geen succes zijn en je wilt toch graag op de socials aanwezig zijn? Dan is LinkedIn hier geschikt voor. Dit kanaal is steeds meer een mix van persoonlijke verhalen/ervaringen en zakelijke content. Het is ook het medium om in contact te komen met andere bedrijven, dus zeker het proberen waard. 

Addertje onder het gras? 

Je kunt je volledig inzetten op social media en in de lorum zijn wanneer er steeds meer clicks, shares en comments zijn. Maar daar zit wel een kanttekening aan, want echte betrokkenheid is meer dan clicks en shares. Wanneer er een gesprek plaatsvindt naar aanleiding van jouw post, dán heb je engagement gerealiseerd. Onze tip is dan ook om wel social media te betrekken binnen je bedrijf, maar weet ook dat daar niet de main focus op hoeft te liggen. Begin met rustig met social media, ‘speel ermee’. Dat wil zeggen, kijk hoe vaak posten bij jou past, hoe laat en welke dagen en of je met meerdere dagen posten nog wel relevante informatie deelt. En het belangrijkste, kijk of jouw berichten aanslaan bij je doelgroep. Experimenteer wat het beste voor jouw organisatie werkt. Wij zien bij veel van onze relaties dat succesverhalen goed werken (awards, een certificaat behaald, een overname etc.). Maar ook persoonlijke verhalen trekken veel aandacht. Van een medewerker, relaties of jou!


Zo ben ik, Fleuri-anne, blij jullie te melden dat ik in verwachting ben van ons tweede kindje en krijgt deze blog afsluitend nog een heel persoonlijk tintje????.

Mocht je nu graag op de hoogte blijven van al het Fynt nieuws, schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief en mis niets!